Her seviye 120 dersten oluşmaktadır. Seviyelere göre eğitim içeriği:
A1 Düzeyi:
Bu düzeyde öğrenciler temel gramer kurallarını, temel kelime ve kalıp ifadeleri öğrenir. Rutinlerini basit cümlelerle ifade eder. Temel soru kalıplarını tanır, konuşmalarda kendisiyle ilgili temel sorulara cevap verir. Diyaloglarında akrabalık adlarını kullanır. Konuşmalarında tarih/zaman bildiren temel ifadeleri kullanır. Diyaloglarında karşılaştırmalara yer verir. Duygu durumlarını ifade eden basit diyaloglar kurar. Konuşmalarında konum bildiren basit ifadeleri kullanır. Günlük rutinler hakkında diyaloglar kurar. Kendisini/ailesini/bir başkasını basit cümlelerle tanıtır. Yakın çevresini basit cümlelerle tanıtır. Kişisel deneyimlerini ana hatlarıyla anlatır. Kişisel duygularını basit cümlelerle anlatır. Plan/tasarı/hayallerini basit ifadelerle anlatır. Günlük rutinlerini/alışkanlıklarını basit cümlelerle anlatır. Hobilerine/ilgi alanlarına ilişkin kısa ve basit konuşmalar yapar. Yaptığı bir iş hakkında basit seviyede bilgi verir.
A2 -Düzeyi:
Bu düzeyde öğrenciler Türkçenin temel zaman ve görünüş kiplerini öğrenir. Diyaloglarında betimleyici ifadeleri kullanır. Günlük hayata ilişkin basit bilgilendirme/yönlendirme/uyarı cümleleri içeren diyaloglar kurar. Yol, yön ve adres ile ilgili bilgi içeren diyaloglar kurar. Hazırlıksız konuşmalar yapar. Geçmiş olaylar/durumlar hakkındaki konuşmalara katılır. Diyaloglarında olay/bilgileri zaman ve mantık akışına göre anlatır. Konuşmalarında duruma uygun duygu/düşünce/görüşlere yer verir. Gözlem ve izlenim içeren konuşmalar yapar. Diyaloglarında karşılaştırmalara yer verir. Bir konuyla ilgili görüşlerini gerekçelendirerek açıklar. Plan/tasarı/ hayallerin konuşulduğu diyaloglara katılır. Yardım talebi/izin /rica/özür/ içeren diyaloglar kurar. Tavsiye/uyarı ifadeleri içeren diyaloglar kurar. Bir süreci aşamalarıyla anlatır. Diyaloglarında ölçü birimlerini/miktar ifadelerini kullanır.
B1 – Düzeyi:
B1 düzeyinde öğrenciler Türkçeyi aktif olarak kullanır. Akademik makaleleri okuyabilir ve anlayabilir. Konuşma aşamalarına (başlama, sürdürme ve bitirme) uygun kalıp ifadeleri kullanır. Geçmiş veya gelecekle ilgili/ kişi, durum, olay vb. duygu ve düşüncelerini anlatır. Fikirlerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde ifade eder. Karşılaştırmalar içeren konuşmalar yapar. Kendisiyle ilgili durum/eğitim süreci veya yaptığı iş hakkında konuşur. Konuşmalarında gerekçelendirme ifadelerini kullanır. Okuduklarını/dinlediklerini/ izlediklerini özetler. Konuşmalarını bir konu ve ana fikir etrafında toplar. Gözlem ve izlenim içeren konuşmalar yapar. Bir konu hakkındaki duygu veya düşüncelerini/görüşlerini örneklendirir. Bir konuyu olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendiren konuşmalar yapar. İstek veya şikâyetlerini anlatır. Profesyonel ya da günlük hayatla ilgili konular (iş, eğitim, makaleler, deneme, haber yazıları aile, hobi, alışveriş, gelecekle ilgili planlar, geçmişi anlatma, seyahat, sağlık, kültür, spor vb.) hakkında konuşur. Tartışma ve röportaj türünde diyaloglar geliştirir.
B2 - Düzeyi:
B2 düzeyinde öğrenciler, günlük hayatta ihtiyaç duydukları Türkçeyi ileri seviyede öğrenir. Vurgu ve tonlamaya dikkat ederek akıcı bir şekilde konuşur. Kelimeleri doğru telaffuz eder. Konuştuğu konuya uygun mecaz ifadeleri kullanır. Tartışmalara aktif bir şekilde katılır. Konuşmalarını çeşitli bağlaçları kullanarak örneklendirir. Konuşmalarında onay/kabul/ret veya ekleme ifadelerini kullanır. Konuşmalarında zenginleştirici unsurlara (anekdot, fıkra) yer verir. Çözüm gerektiren durumlarda konuşmasını yeniden yapılandırır. Diyaloglarında deyim ve mecazlı ifadeler kullanır. Bir tartışmaya, uygun soru ve yönlendirmelerle başkalarının da katılımını sağlar. Konuşmayı sürdürmek için uygun ifadeler (teşvik, onay, takdir, itiraz vb.) kullanır.
C1 - Düzeyi:
Bu seviyedeki öğrenciler Türkçeyi ana dillerine yakın olarak kullanabilir. Bilimsel bir sunum veya konuşma esnasında kendisine yöneltilen sorulara cevap verir. Eleştiri/yorum/değerlendirme içeren konuşmalar yapar. Karmaşık bir görevin önemli hususlarını içeren konuşmalar yapar. Grup çalışmalarında konuşulanların özetini sunar. İlgi ve ihtiyaçlarına yönelik akademik bilgi alışverişinde bulunur. Sözsüz iletişim unsurlarını konuşma amacına uygun biçimde kullanır. Yorum ve değerlendirmeler içeren konuşmalara katılır. Farklı fikirleri değerlendirerek bilimsel tartışmalara katılır. Akademik konulara ilişkin görsellerle (grafik, diyagram, tablo, resim vb.) desteklenmiş sunumlar yapar.
Course Details
Each level consists of 120 lessons. Education content according to levels:
A1 Level:
At this level, students learn basic grammar rules, basic words and phrases. They express their routines with simple sentences. They recognize basic question patterns, and they answer basic questions about themselves in conversations. They use kinship names in their dialogues. They use basic expressions that indicate date/time in their conversations. They include comparisons in their dialogues. They establish simple dialogues that express their feelings. They use simple expressions that indicate location in their conversations. They establish dialogues about daily routines. They introduce themselves/their family/someone else with simple sentences. They introduce their close circle with simple sentences. They outline their personal experiences. They explain their personal feelings in simple sentences. They explain their plans/designs/dreams in simple expressions. They explain their daily routines/habits in simple sentences. They make short and simple conversations about their hobbies/interests. They give simple information about a job they do.
A2 -Level:
At this level, students learn the basic tenses and aspect tenses of Turkish. They use descriptive expressions in their dialogues. They establishe dialogues containing simple informative/guiding/warning sentences about daily life. They establishe dialogues containing information about roads, directions and addresses. They make impromptu speeches. They participate in conversations about past events/situations. They narrate events/information according to time and logic in their dialogues. They include feelings/thoughts/opinions appropriate to the situation in their speeches. They make speeches containing observations and impressions. They include comparisons in his/her dialogues. They explain their opinions on a subject by justifying them. They participate in dialogues where plans/designs/dreams are discussed. They establishe dialogues containing requests for help/permission/request/apology/. They establish dialogues containing advice/warning statements. They explain a process with its stages. They use units of measurement/quantity expressions in their dialogues.
B1 – Level:
Students at B1 level actively use Turkish. They can read and understand academic articles. They use formulaic expressions appropriate for the stages of speaking (starting, continuing and finishing). They express their feelings and thoughts about the past or future/person, situation, event etc. They express their ideas fluently and understandably. They make speeches containing comparisons. They talk about their own situation/education process or the work they do. They use justification expressions in their speeches. They summarize what they read/listen/watch. They gather their speeches around a topic and main idea. They make speeches containing observations and impressions. They exemplify their feelings or thoughts/opinions about a topic. They make speeches evaluating a topic with its positive and negative aspects. They express their requests or complaints. They talk about professional or daily life topics (work, education, articles, essays, news articles, family, hobbies, shopping, future plans, telling the past, travel, health, culture, sports, etc.). They develop dialogues in the form of discussions and interviews.
B2 - Level:
At B2 level, students learn the Turkish they need in daily life at an advanced level. They speak fluently, paying attention to stress and intonation. They pronounce words correctly. They use metaphors appropriate to the topic they speak. They actively participate in discussions. Illustrate their speeches using various conjunctions. They use approval/acceptance/rejection or addition expressions in their speeches. They include enriching elements (anecdotes, jokes) in his/her speeches. They restructure their speech in situations that require a solution. They use idioms and metaphors in his/her dialogues. They ensure the participation of others in a discussion with appropriate questions and directions. They use appropriate expressions (encouragement, approval, appreciation, objection, etc.) to continue the conversation.”
C1 - Level:
Students at this level can use Turkish close to their native language. They answer questions directed to them during a scientific presentation or speech. They make speeches that include criticism/commentary/evaluation. They make speeches that include important points of a complex task. They present a summary of what was discussed in group studies. They exchange academic information according to their interests and needs. They use nonverbal communication elements in accordance with the purpose of the speech. They participate in speeches that include comments and evaluations. They participate in scientific discussions by evaluating different ideas. They make presentations supported by visuals (graphs, diagrams, tables, pictures, etc.) on academic subjects.